Er zijn leukere onderwerpen om over te praten dan de dood. En toch: als er één zekerheid is in het leven, dat is het wel dat het eindig is. Toch lijkt het soms alsof de urgentie van onze sterfelijkheid nog maar net tot ons is doorgedrongen, zeker als je kijkt naar tv-programma’s met ruzies over erfenissen en ouders die proberen de mobiele telefoon van een overleden kind te ontgrendelen. Wilbert Heijmans denkt er al wat langer over na en dan het liefst in oplossingen.
Life After Me
Hij bedacht drie jaar geleden de service Life After Me, een soort digitale kluis om belangrijke wensen en gegevens vast te leggen en op te slaan. Stel je voor: je bent ondernemer en het lot van honderden werknemers ligt in jouw handen. Of stel: je zou wel honderd dingen tegen je kleinkinderen willen zeggen, maar je weet dat je niet meer gaat meemaken dat ze volwassen worden? Covid heeft het een en ander veranderd in onze manier van denken en doen. De wetenschap dat we niet het eeuwige leven hebben, is vele malen voelbaarder geworden. Zo denken we aanzienlijk vaker na over de dood. Al is het nog steeds niet ons favoriete onderwerp. Uit onderzoek blijkt wel dat we er belang aan hechten te weten waar onze bezittingen naar toe gaan. We willen ook graag dat documenten zoals een testament of een eigendomsakte goed vindbaar zijn. Een ander besef dat in onze digitale samenleving steeds beter doordringt, is het feit dat we in onze social media accounts soms langer doorleven dan wenselijk is.
Er bestaat immers geen wranger moment dan wanneer er na het overlijden van een dierbare nog allerlei berichten op zijn facebookaccount blijven binnenkomen. De vraag is: wat doe je met die wetenschap? Over het algemeen praten we liever niet over de dood. Over wat wij belangrijk vinden. Hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze wensen ook worden nageleefd. En - ook niet onbelangrijk - hoe we onze dierbaren na onze dood niet met nóg meer leed opzadelen.
Regie houden
Wilbert Heijmans was 45 toen het eerste zaadje voor Life After Me werd geplant. Hij besefte toen dat hij zo’n beetje halverwege was. De vraag die hij zich stelde was: wat als de tweede helft korter is dan de eerste? Moet ik me niet op de een of andere manier voorbereiden? In eerste instantie bleef het hierbij. De echte doorslag gaf de begrafenis van een dierbare oom. Heijmans: “Ik kwam terecht op een uitvaart met een Limburgse koffietafel. Prima. Alleen: daar bleef het bij. Er was geen moment om even samen het glas te heffen en herinneringen op te halen. Terwijl ik zeker weet dat mijn oom dat graag had gewild. Een gemist moment dus. Toen kwam bij mij de gedachte op: het zou toch mogelijk moeten zijn om hier iets meer zeggenschap over te hebben? Om meer regie te houden op het moment dat je er niet meer bent?”
Digitale kluis
In 2021 ontwikkelde Heijmans met twee compagnons Life After Me, een digitaal platform waar je alles van belang kunt verzamelen en opslaan: je (levens)testament, andere praktische documenten rondom de uitvaart, financiële informatie, documenten over vastgoed, accountgegevens van sociale media, maar ook de gegevens van goede doelen aan wie je iets zou willen nalaten en ga zo maar door. In totaal veertien categorieën waar een gebruiker van alles kan uploaden van zakelijk tot heel privé. Dat maakt Life After Me een serviceplatform waar ondernemers, gezinnen of individuen hun informatie kunnen opslaan en delen.
Toegang geven
Informatie met elkaar delen is een cruciaal onderdeel van Life After Me. De gebruiker kiest namelijk één tot vijf zogenaamde buddies. Mensen dus bij wie je erop vertrouwt dat ze na je overlijden je belangen goed behartigen. Dat kunnen je dierbaren zijn, maar het kan ook gaan om je financiële adviseur, een notaris of een stichting. Heijmans: “We hopen dat ons platform ook een conversation starter is, die mensen helpt om wat vaker met elkaar over de dood te durven praten. Niet alleen binnen het gezin maar bijvoorbeeld ook met degene die al je zaken regelt.” En wat als iemand in de loop der tijd van gedachten verandert, de verhoudingen gewijzigd zijn of er sprake is van een echtscheiding of fusie? Heijmans: “Ook dan is er gelukkig geen man overboord, je kunt altijd aanpassen wie je toegang wilt geven tot je account. Dat geldt overigens ook voor je andere gegevens: aanvullen, vervangen, verwijderen is altijd mogelijk.”
Veiligheid
Een van de meest cruciale dingen bij een digitale kluis is veiligheid. Hoe staat het daarmee bij Life After Me? Heijmans: “Zoals het voor een kluis betaamt, is veiligheid voor ons van het allergrootste belang. Het platform is gebouwd met de hulp van een Nederlands IT-bedrijf. Alle interacties gebeuren met encryptie en in lijn met de AVG. Iedere gebruiker blijft ten allen tijde eigenaar van zijn eigen gegevens. Daarnaast wordt de veiligheid ook extern getoetst: zo nodigen we zelfs ethische hackers uit om met ons mee te kijken: hoe kunnen we Life After Me nóg beter en veiliger maken?” Life After Me heeft het Thuiswinkel Waarborgcertificaat en is ISO27001 gecertificeerd.
Toekomst
Hoe kijkt Heijmans naar de toekomst? “We hebben gemerkt dat er ook in het buitenland interesse is in onze dienst." Zo zijn we in België en UK al begonnen en binnenkort starten we ook in Canada. Het liefst zouden we natuurlijk willen dat iedereen een Life After Me account heeft. Omdat we oprecht denken dat we hier iets goeds hebben bedacht, iets waar behoefte aan is. Door al je gegevens veilig en blijvend op te slaan, kun je namelijk zelf met een gerust gevoel naar de toekomst kijken en weet je zeker dat je je dierbaren later niet met extra zorgen opzadelt.”
Wil je meer weten over Life After Me of heb je vragen over digitale nalatenschap? Laat een reactie achter of stuur me een bericht!🌟
Comments